از ایده تا محصول

مدل کسب و کار و انواع آن

انواع مدل کسب وکار:

مدل کسب و کار استارتاپ شما تعیین می کند که کسب و کار شما چگونه درآمد کسب می کند.

برای شروع،  اگر محصول یا خدمتی را می فروشید یا قصد راه اندازی یک کسب وکار را دارید، تا پایان این مقاله همراه ما باشید ، تا با یکدیگر به معرفی و بررسی هر یک از مدل های کسب وکار در دنیای استارتاپ ها بپردازیم

قصد فروش محصول یا خدمتی را دارید ؟!،  آیا این خدمات یک بار در دسترس خواهند بود یا مشتریان باید برای اشتراک ماهانه (یا سالانه) اقدام کنند؟

اینها انتخاب هایی هستند که باید هنگام ساخت راه حل های خود و یافتن مدل کسب و کار مناسب برای استارتاپ خود انجام دهید.

 

هنگام تصمیم گیری در مورد مدل کسب و کار استارتاپ خود باید موارد زیادی را در نظر بگیرید:

  • درآمد بالقوه
  • هزینه ها
  • بازار هدف
  • بودجه مشتریان
  • پایداری
  • مقیاس پذیری
  • رقبا
  • جایگزین و گزینه های موجود
  • فناوری و تکنولوژی

نگران نباشید – لازم نیست همه چیز را از قبل مشخص کرده باشید. تعیین مدل کسب و کار شما یک فرآیند است و ما اینجا هستیم تا شما را در مسیر درست قرار دهیم. در این مقاله قصد داریم تا شما را با رایج ترین انواع مدل های کسب و کار  و راه اندازی  آن و نحوه انتخاب مناسب برای سرمایه گذاری آشنا کنیم.

 

 

مدل کسب و کار استارتاپ چیست؟

 

به طور خلاصه و ساده مدل کسب و کار استارتاپ شما اساساً نحوه عملکرد و کسب درآمد کسب و کار شما را توضیح می دهد و همچنین ساختار هزینه و درآمد ها را در نظر می گیرد.

 

سوالات متداول درباره مدل کسب وکار :

 

  • آیا محصولات را به صورت آنلاین می فروشید؟
  • جریان های درآمدی شما چه خواهد بود؟
  • آیا یک منبع درآمد واحد یا چندین جریان درآمد خواهید داشت؟
  • آیا مشتریان نیاز به پرداخت اشتراک ماهانه برای خدمات شما دارند؟
  • آیا قرار است یک نسخه رایگان و پریمیوم از برنامه شما وجود داشته باشد؟
  • آیا از تبلیغات کسب درآمد خواهید کرد؟
  • آیا می خواهید از طریق شخص ثالث بفروشید یا فروش مستقیم به مصرف کننده را انتخاب کردید؟

پاسخ به این سوالات تعیین می کند که کدام مدل کسب و کار برای استارتاپ شما مناسب است.

 

تا زمانی که درباره بازار هدف و راه حل منحصر به فرد خود به اندازه کافی نمی دانید،  از انتخاب مدل کسب و کار خودداری کنید. اگر مصمم به دنبال کردن یک مدل کسب‌وکار دقیق هستید، ممکن است سرنخ‌ها و بینش‌هایی را که می‌توانند شما را به مسیری متفاوت (مناسب‌تر) هدایت کنند، از دست بدهید.

به یاد داشته باشید، مدل کسب و کار شما، استراتژی تمام و کمال برای موفقیت نیست، بلکه بیشتر فقط یک الگو برای انجام کسب و کار است.

به عنوان مثال، ممکن است تصمیم بگیرید که بر روی یک مدل تجاری مبتنی بر اشتراک مانند Netflix یا فیلیمو فعالیت کنید. این یک مدل است، اما شما همچنان باید تناسب محصول با بازار، ارزش پیشنهادی منحصر به فرد و مزیت رقابتی خود را بیابید.

 

 

۱۰  مدل کسب و کار استارتاپ :

ما مجموعه‌ای از محبوب‌ترین و پرکاربردترین مدل‌های کسب‌وکار را که در بازار فعلی می‌بینیم گردآوری کرده‌ایم. البته این به هیچ وجه یک فهرست جامع نیست .

شما می توانید از این مدل‌های کسب‌وکار به‌عنوان الگویی برای راه‌اندازی استارت‌آپ خود استفاده کنید، اما  فکر نکنید که باید به هر جنبه‌ای متعهد شوید. قطعاتی را که دوست دارید بردارید و آنهایی را که دوست ندارید کنار بگذارید. ممکن است استراتژی درآمدزایی مدل کسب و کار ی را اتخاذ کنید اما ساختار هزینه جدیدی را انتخاب کنید. یا ممکن است بخواهید یک مدل کسب و کار را انتخاب کنید و آن را در صنعت دیگری اعمال کنید.

پس بریم شروع کنیم…

 

مدل کسب و کار Freemium :

مدل freemium به کاربران این امکان را می‌دهد تا قبل از اینکه آنها را برای ارتقاء به یک مجوز «premium» برای باز کردن ویژگی‌های پیشرفته (اغلب ضروری) ترغیب کنند، به صورت «رایگان» به برنامه یا سرویس پایه دسترسی داشته باشند. شما احتمالاً این مدل را از طریق استفاده شرکت خود از ابزارها و نرم افزارهای بازاریابی استارت آپی تشخیص می دهید. ویژگی های اصلی به عنوان یک محصول مستقل کار می کنند، اما رابط کاربری (UI) دائماً به کاربران یادآوری می کند که در صورت ارتقاء از چه چیزی می توانند استفاده کنند.

ارتقاء ممکن است به اشتراک ماهانه یا پرداخت یک بار نیاز داشته باشد. به عنوان مثال، Ubersuggest به کاربران این امکان را می‌دهد تا به یک برنامه ۲۹ دلاری در ماه یا یک طرح تجاری مادام العمر با قیمت ۲۹۰ دلار ارتقا دهند.

نمونه هایی از مدل کسب و کار فریمیوم:

 

  • آسانا (Asana)
  • گوگل درایو (google drive)
  • Slack
  • zoom
  • کانوا
  • Mailchimp

 

مدل کسب و کار اشتراکی :

مدل اشتراک از کاربران می‌خواهد که اشتراک ماهانه (یا سالانه) را برای دسترسی به محصولات و خدمات شما بپردازند. برخی از کسب‌وکارها از ترکیبی از مدل‌های فریمیوم و اشتراک برای طعمه‌گذاری و قلاب کردن مشتریان استفاده می‌کنند، در حالی که برخی دیگر با ارائه هیچ جایگزین رایگان، امتیاز بیشتری به خود می‌دهند.

ترفند مدل کسب و کار مبتنی بر اشتراک، ارائه ارزش مستمر است. شما نمی توانید فقط یک ماه مشتری را به دست آورید و ماه دیگر آنها را از دست بدهید، بلکه باید آنها را راضی نگه دارید و هزینه خدمات خود را بپردازید.

به طور مثال فیلیمو یا نماوا همیشه با ارائه محتوای جدید یا انحصاری سعی به حفظ مشتریان خود در ماه های آتی را دارند.

نمونه هایی از مدل کسب و کار اشتراک:

  • نتفلیکس
  • HelloFresh
  • فیلیمو
  • Strava
  • آمازون پرایم

 

مدل کسب و کار مبتنی بر آگهی :

مدل های کسب و کار تبلیغاتی در ازای بازدید از تبلیغات، خدمات رایگان ارائه می دهند. مصرف کنندگان می توانند تا آنجا که بخواهند از محصول به صورت رایگان استفاده کنند، اما هر چه بیشتر از آن استفاده کنند، تبلیغات بیشتری را مشاهده خواهند کرد (که برای کسب و کارها یک برد-برد است).

نمونه هایی از مدل کسب و کار مبتنی بر آگهی:

  • Hulu
  • اینستاگرام
  • TikTok
  • گوگل سرچ
  • یوتیوب

 

مدل کسب و کار معاملاتی:

مدل‌های تجاری معاملاتی معمولاً شبیه وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک هستند. مشتریان اقلام یا خدمات خاصی را با هزینه یک بار خریداری می‌کنند، می خوادکتاب الکترونیکی باشه یا اصلا مته برقی باشد.

مدل کسب و کار تراکنشی احتمالاً یکی از رایج‌ترین و آسان‌ترین مدل‌های کسب درآمد است. کسب و کار شما کالاها را با تخفیف یا هزینه عمده فروشی خریداری می کند (یا تولید می کند) و سپس با قیمتی مشخص به بازار عرضه می کنید .

نمونه هایی از مدل کسب و کار معاملاتی:

  • اپل
  • نایک
  • Wendy’s
  • والمارت

 

 

مدل کسب و کار فروش مستقیم به مصرف کننده:

مدل های تجاری فروش مستقیم به مصرف کننده (D2C یا DTC) واسطه را حذف کرده و مستقیماً به مشتری می فروشند. این امر هزینه و اشتراک سود حضور در بازارهایی مانند آمازون، eBay یا فروشگاه های فیزیکی مانند Walmart و Target را حذف می کند.

مدل کسب‌وکار D2C زمانی عالی عمل می‌کند که از قبل مخاطبی داشته باشید، اما شروع از صفر دشوار است. ایجاد آگاهی از برند و پایگاه اولیه مشتری می تواند دشوار باشد، به خصوص زمانی که خریداران احتمالی برای یافتن محصولات شما تلاش می کنند.

بسیاری از کسب و کارها از ترکیبی از بازارها و D2C برای بازاریابی کالاها و خدمات خود استفاده می کنند. برای مثال نایک را در نظر بگیرید. می‌توانید محصولات نایک را تقریباً از هر خرده‌فروشی خریداری کنید، اما می‌توانید کل مجموعه آنها را از وب‌سایت نایک نیز خریداری کنید.

نمونه هایی از مدل کسب و کار مستقیم به مصرف کننده:

  • کاسپر
  • واربی پارکر
  • Teva
  • Everlane
  • The Honest Company

 

مدل کسب و کار بازار :

مدل کسب و کار بازار به عنوان یک پلتفرم برای اتصال فروشندگان و خریداران عمل می کند. به طور معمول، استارت‌آپ‌هایی که تحت این مدل کسب‌وکار فعالیت می‌کنند، خود کالایی را نمی‌فروشند – با این حال،همانطور که قبل تر گفتیم قانونی وجود ندارد و به طور مثال، آمازون نمونه‌ای از بازاری است که محصولات خود را نیز تولید و به فروش می‌رساند

نمونه هایی از مدل کسب و کار بازار:

  • آمازون
  • Upwork
  • Fiverr
  • eBay
  • Etsy

 

مدل کسب و کار تیغ و تیغه:

مدل‌های کسب‌وکار تیغ و تیغ یک کالای سطح اول را با قیمت پایین (یا ضرر) می‌فروشند، اما از افزودنی‌ها و پر کردن مجدد سود می‌برند. این توسط شرکت‌های ریش‌تراش مردانه که ریش‌تراش‌های ارزان می‌فروشند اما از شما می‌خواهند تیغ‌های جایگزین گران قیمت خریداری کنید، محبوب شد. مثال دیگر برخی از شرکت های کنسول است. سونی کنسول های پلی استیشن خود را با ضرر می فروشد، اما از خدمات آنلاین، خریدهای درون بازی و بازار آنلاین خود سود می برد.

این مدل کسب‌وکار برای مشتریانی که بودجه‌ای دارند و نمی‌خواهند روی محصولی سرمایه‌گذاری کنند که مطمئن نیستند دوستش خواهند داشت، عالی است. این یک راه ارزان برای آنها برای آزمایش اقلام جدید است – و اگر آنها آن را دوست داشته باشند، اغلب خریداران طولانی مدت می شوند.

نمونه هایی از مدل تجاری تیغ و تیغ:

  • نینتندو
  • کیندل آمازون
  • Keurig K-cup pods

 

مدل کسب و کار برچسب خصوصی :

مدل‌های کسب‌وکار با برچسب خصوصی (یا با برچسب سفید) محصولات یا خدمات را از طریق یک ارائه‌دهنده شخص ثالث تولید می‌کنند اما آنها را تحت نام برند خود می‌فروشند

این استراتژی برای محصولات فروخته شده در آمازون بسیار رایج است. بیشتر محصولات دقیقاً یکسان به نظر می رسند – آنها فقط تفاوت های ظریف و نام برند دارند. برای بسیاری از محصولات، آنها احتمالا فقط از یک سازنده بسیار مشابه استفاده می کنند.

برچسب زدن خصوصی یک روش معمولی برای مارک ها برای فروش مکمل های خود است. بسیاری از مواد تشکیل دهنده ممکن است یکسان باشند، اما طراحی برند آنها متفاوت است. یافتن نمونه‌های واقعی از برچسب‌گذاری خصوصی دشوار است، زیرا هدف اصلی انجام آن (به طور مؤثر) این است که به نظر برسد محصول تولید شده خود برند شما است.

نمونه هایی از مدل کسب و کار برچسب خصوصی:

  • لوازم آرایشی
  • محصولات کاغذی
  • مکمل
  • محصولات پاک کننده
  • غذای های منجمد
  • تنقلات و…

 

مدل کسب و کار فرانچایز

مدل های کسب و کار فرانشیز، کسب و کارهایی هستند که با استفاده از برند تجاری و محصولات شرکت فرانچایز مادر فعالیت می کنند. راه‌اندازی و کارکرد آن‌ها ساده است، زیرا بیشتر مواد و محصولات بازاریابی ایجاد شده‌اند – و احتمالاً مشتریان وفاداری برای برند دارید.

برای فعالیت در این مدل، احتمالاً باید هزینه ای برای حق امتیاز بپردازید، که می تواند سود شما را کاهش دهد. با این حال، اگر یک نیاز بازار و یک راه حل برای حل آن وجود داشته باشد، باز کردن یک فرانچایز معمولا آسان تر از تلاش برای معرفی همان راه حل (تحت نام تجاری جدید) به بازار است.

نمونه هایی از مدل کسب و کار فرانچایز:

  • ساب وی
  • ۷-Eleven
  • Great Clips
  • Ace Hardware
  • The UPS Store
  • Anytime Fitness

 

مدل کسب و کار Dropshipping

مدل کسب‌وکار dropshipping زمانی است که استارت‌آپ شما محصولات را به صورت آنلاین می‌فروشد اما موجودی فیزیکی ندارد. این بدان معنی است که شما لازم نیست نگران نگهداری کالاهای خود در فروشگاه یا انبار باشید – و نگران هزینه های ذخیره سازی یا محصولات در حال انقضا نباشید.

در عوض، شما فقط محصول را می فروشید و بازاریابی می کنید، در حالی که تامین کننده شخص ثالث dropshipping شما از تمام موجودی، حمل و نقل، بازگشت کالا و خدمات مشتری مراقبت می کند. این یک روش کم سرمایه گذاری برای انجام یک کسب وکار  است، به خصوص اگر تیم کوچکی دارید اما می خواهید پایگاه مشتریان خود را افزایش دهید.

نمونه هایی از تامین کنندگان dropshipping:

  • AliExpress
  • Wholesale Central
  • Sunrise Wholesale
  • Spocket
  • Printful

 

مدل کسب و کار وابسته:

با مدل کسب و کار وابسته، شما محصولات یا خدمات خود را نمی فروشید یا تولید نمی کنید. درعوض، برای توصیه کالاهای سایر کسب و کارها پول دریافت می کنید. وقتی مشتری از پیوند (یا کد کوپن) شما برای خرید استفاده می کند، درصدی (یا کمیسیون) از فروش به شما پرداخت می شود.

مدل های کسب و کار وابسته در میان اینفلوئنسرها، وبلاگ نویسان، معلمان و مربیان محبوب هستند. این افراد معمولاً کسب و کار خود را ندارند، اما با توصیه محصولات و خدمات قابل اعتماد کسب درآمد می کنند.

نمونه هایی از مدل کسب و کار وابسته:

  • Smart Passive Income Blog
  • Nerdwallet
  • The Wirecutter
  • Finder
  • The Points Guy
  • Skyscanner

 

 

چگونه یک مدل کسب و کار  مناسب را انتخاب کنیم:

 

هیچ مدل کسب و کاری لزوما بهتر از مدل دیگری نیست. هر کدام در صنایع و بازارهای هدف خاصی جایگاهی دارند. مدل‌های مختلف کسب‌وکار یک دهه پیش عملکرد بهتری داشتند، در حالی که به نظر می‌رسد مدل‌های مختلف کسب‌وکار در حال حاضر روند بهتری دارند.

ابتدا روی مدل کسب و کار تمرکز نکنید. در عوض، به نقاط درد مشتری خود و راه حل هایی که می توانید ارائه دهید نگاه کنید. هنگامی که راه حل خود را شناسایی کردید، می توانید به مدل کسب و کار فکر کنید تا استارتاپ خود را مقیاس پذیر و سودآور کنید.

به رقبای خود و مدل های کسب و کار آنها نگاه کنید.

آیا بهتر است موفقیت آنها را تکرار کنید، یا می توانید با مدل کسب و کار دیگری که مشتریان شما ترجیح می دهند، یک پاسخ تخصصی پیدا کنید؟

تحقیقات بازار خود را انجام دهید تا بیشتر در مورد بازار خود بدانید. ممکن است یک ایده تجاری بیابید که نیازهای آنها را بهتر برطرف کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا